Miért nehéz?

Mert érezzük, hogy nagy a veszély.

Mert váratlanul következett be ez a szörnyű helyzet.

Mert mindent megtettünk, amit tudtunk, de nem volt elég.

Mert nem vagyunk biztosak benne, mit is tehetnénk még.

Mert felemészt a kétségbeesés.

Mert kétségek gyötörnek, hogy mi vinne előre.

Mert félünk, hogy esetleg árthat is az, amit teszünk.

Mert olyan érzéseket tapasztalunk, amire nem voltunk felkészülve.

 

A legfontosabb, hogy tudd, nem te vagy az egyetlen, akivel ez megtörténik! Konfliktus, krízis, gyász, jelentős változás, heves vita vagy egy súlyos veszteség mind-mind igénybe vesznek bennünket érzelmileg is. Akkor is, ha merünk róla beszélni, és akkor is, ha nem.

  • Nem te vagy az egyetlen, aki minden erőfeszítése ellenére egyre mélyebbre süllyed egy konfliktushelyzetben
  • Másokkal is ugyanúgy el tud bánni egy váratlan krízis. Törvényszerű, hogy ilyenkor az idő lelassul és a külvilág felfoghatatlanul távolinak tűnik
  • Ezekben a helyzetekben az érzelmeink felerősödnek, és kezdjük elveszíteni a kontrollt. Szélsőséges esetben olyan szintre is felerősödhetnek az érzelmeink, hogy teljesen „lefagyunk” vagy „lebénulunk”
  • Könnyen figyelmen kívül hagyjuk a hozzánk intézett szavakat. Csak azt fogjuk fel a külvilágból, ami aktuálisan éppen a probléma megoldása szempontjából jelentős lehet. Azt is csak akkor, ha egyszerű és rövid üzenet formájában érkezik

Krízishelyzetben és konfliktushelyzetben is igaz, hogy a késlekedés a legveszélyesebb. Egy megoldás annál értékesebb, minél hamarabb születik meg, mert annál kevesebb teret adunk annak, hogy a további károk következzenek be. Ilyen értelemben további kár lehet

  • a jó hírnév sérülése
  • valamilyen szóbeszéd elindulása és elterjedése
  • értékes kapcsolatok megromlása
  • kommunikáció megszakadása
  • nehezen kivívott pozíció elvesztése
  • anyagi kár bekövetkezése

Ezektől a veszedelmektől gyors döntésekkel és szakszerű hozzáállással tudjuk megvédeni magunkat vagy a cégünket. Amikor egy krízishelyzet bekövetkezik, akkor már késő mindazt megtanulni, ami a helyzet megoldásához kell. Ha nem rendelkezünk megfelelő tudással, akkor olyan helyről érdemes segítséget kérni, ahol a megfelelő tudás azonnal rendelkezésre áll. A helyzet kialakulásának részletes elemzését, a hiányzó ismeretek elsajátítását és a tanulságok leszűrését pedig érdemes elhalasztani a helyzet megoldása utánra.